DE VIERDE WEEK 7 - 13 DECEMBER - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van marjo dungen - WaarBenJij.nu DE VIERDE WEEK 7 - 13 DECEMBER - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van marjo dungen - WaarBenJij.nu

DE VIERDE WEEK 7 - 13 DECEMBER

Door: Henny en Marjo

Blijf op de hoogte en volg marjo

12 December 2012 | Nieuw Zeeland, Christchurch

DUNEDIN NAAR WAIMATE 7 DECEMBER

Het was 's nachts gaan regenen en in de ochtend was het grauw en donker en het waaide ontzettend hard dus zijn we rond 11 uur vertrokken uit Dunedin. Gelukkig klaarde het weer snel op en werd het weer zonnig. Netboven het stadje Mouraki zijn we naar de bizarre Moeraki Boulders gaan kijken. Op het strand liggen enorme ronde stenen die ook wel "knikkers van de duivel" worden genoemd. Ze zijn ontstaan door de erosie van de mudstone-rotsen bij het strand. In een priode van 60 miljoen jaar hebben zich kalksteenzouten afgezet rond de geerodeerde brokken waardoor de huidige stenen zijn ontstaan, de ene is glad en de andere juist net of ze hem bewerkt hebben. Sommige wegen enkele tonnen en hebben een omtrek van 4 meter, echt verbazingwekkend om te zien ! Daarna zijn we doorgereden naar Oamaru een stad met fraaie rijkversierde Victoriaanse bouwwerken met enorme zuilen die zijn opgetrokken van het plaatselijk gedolven roomwitte kalksteen dat bekend als Oamaru-steen. Naast de prachtige gebouwen met Corinthische zuilen is er ook een oue wijk. In Harbour Street waan je je ongeveer 50 jaar terug in det tijd. Hier zitten in hele oude panden allemaal curiosa zaken, een traditionele bakkerij, en in een oude wiskeystokerij natuurlijk een leuk winkeltje dat hele oude whiskey's verkocht en op de 1e verdieoing zat een kunstgalerij. Heel apart, de schilderijen en andere kunstwerken waren bevestigd aan de originele houten spanten en door de ramen keek je uit op de haven en de zee. Ook zit in Oamaru een blauwe pinguïnkolonie, maar deze waren afgeschermd middels een toeristenattractie inclusief bezoekerstribune en dit ging ons nou net iets te ver. We zijn nog wel Cape Wanbrow gelopen daat zitten ook vaak de geeloog pinguïns. We hebben (helaas) alleen een jong gezien verdekt opgesteld in de bush, die zat te wachten op moeders. Het was inmidels als half zeven dus besloten we om door te rijden en op zoek te gaan naar een Campside. Iets verderop in het leuke plaatsje Waimate hadden we er snel een gevonden.

WAIMATE NAAR TWIZEL 8 DECEMBER

In de ochtend hebben we eerst om de hoek van de Campside het Victoria Park bezocht. Mooie tuinen met schitterende rozen e.d. Hier zaten ook diverse papagaaien en vogels maar ook wallaby's hebben we daar gezien. Deze wallaby's (kleine kangoeroes) uit Australië zijn uitgezet in dit gebied. Toen we doorreden kwamen we eerst voorbij de Ngahere Game Ranch, als je op wallaby's wilt jagen kun je daar terecht. Twee km verderop heb je een Farm waar de jongen wallaby's die hun moeder verloren hebben worden groot gebract. Hoezo de omgedraaide wereld en alles voor de toerist te "pleasen" ???
Via Kurow en Omarama een schitterende weg langs rivieren, meren met stuwdammen zijn we richting Mount Cook gegaan, de hoogste berg van de zuidelijke Alpen en Nieuw Zeeland (3754 meter). Je rijdt langs het mooie Lake Pukaki alvorens je bij Aoraki Mount Cook Village komt. Het weer was schitterend dus hadden we prachtige uitzicht op de bergen van de Zuidelijk Alpen, net een ansichtkaart, de foto's zijn ons bewijs en de blijvende herinnering. Aoraki Mount Cook Village met The Hermitage, een duur luxueus hotel, vormt de toegangspoort tot een van de spectaculairste natuurreservaten van Nieuw Zeeland, Aoraki Mount Cook National Park. In dit berggebied trainde Sir Edmund Hillary, de eerste bergbeklimmer die de Mount Everest bedwong. In The Hemitage is een klein museum aan hem gewijd. Het nationale park is tamelijk smal en strekt zich over een lengte van 80 km uit over de bergruggen. Het omvat minder dan 140 toppen evenals 72 gletsjers. We hebben daar rondgewandeld en genoten en om 18.00 uur zijn we naar Twizel gereden naar de Campside. We hadden in meerdere opzichten wederom een prachtige dag beleefd !

TWIZEL NAAR FAIRLIE 9 DECEMBER

We werden wakker van een stralende zon, dus lekker uit de veren. We besloten om maar slechts 50 km te rijden naar Lake Tekapo, een prachtig turkooisblauw gletsjermeer op een hoogte van 710 meter. De kleur wordt veroorzaakt door fijne rotsdeeltjes die in het smeltwater worden meegevoerd. Aan de oever staat een eenvoudig stenen kerkje de "Church of the Good Shepherd'' met aan de achterkant een raam die uitkijkt over het meer en de bergen, heel apart ! Ernaast staat een bronzen standbeeld van een bordercollie, de hond die door boeren wordt gebruikt om schapen bijeen te drijven. Aan het meer liggen ook de "Alpine Springs and Spa". Zij hebben daar 3 grote luxe hot pools welke gevuld zijn met gletsjerwater (36-40%) en uitzicht over het meer ! We hebben niet lang na hoeven te denken, gauw entree betaald en daar een middag heerlijk genoten van de verschillende baden en de prachtige uitzichten en lekker geluierd. Henny in de zon en Marjo in de schaduw ! Aan het einde van middag zijn we over de mooie Burkes Pass door de bergen naar Fairlie gereden en daar gestopt om te overnachten op de Campside.

FAIRLIE NAAR ASHBURTON 10 DECEMBER

Het was wederom een stralende zonnige dag. We zijn door de bergen naar Timaru aan de kust gereden. Een lekkere wandeling gemaakt door Caroline Bay en Park. Na de lunch zijn we onze weg gaan vervolgen naar Geraldine. We kwamen eerst door het plaatsje Temuka gereden waar aan de linkerkant van de weg "Temuka Selling Centre" gevestigd was. We zagen een heleboel vrachtwagens, 4 WD's, vee-aanhangers e.d. staan dus wij onze camper geparkeerd om een kijkje te nemen. Ze waren daar net volop schapen, lammeren, koeien en stieren aan het verhandelen. We mochten gerust een kijkje nemen, geen probleem. Dus wij ons tussen de plaatselijke handelaren, makelaars, boeren en de beestenboel begeven. Prachtig om te zien hoe "'de handel" tot stand komt en de veemakelaars aan het werk zijn. Weer eens iets heel anders dan de aandelenbeurs ! Wij stelden een vraag aan een van de mederwerkers, en Lex was zo bereidwillig om uitgebreid aan ons uit te leggen hoe de handel tot stand komt. De koeien en schapen e.d. werden aan de boeren verkocht maar ook dat het meeste vee werd verkocht voor de slacht ! In de vee-aanhangers werden de beesten geladen die mee gingen naar de Farm en aan de achterkant werden de beesten in grote vrachtwagens geladen richting slachthuis. Wij dankten Lex hartelijk voor de ruime uiteg en de rondleiding ! Zeker daar dit voor ons in Nederland onvoorstelbaar is hoe deze handel, zo in de buitenlucht, in zijn werk gaat. Vervolgens zijn we door gereden naar het leuke plaatsje Geraldine. Op elke straathoek is wel iets bijzonders te verkrijgen. Een kaasmakerij, speciale jam en chutneywinkel, chocoladewinkel met allerlei chocoladetruffels en andere creaties, oldtimermuseum enz. Zelfs een plattelandsbioscoop van Barry en Anthea McLauchlan. Ze draaien daar nog enkele keren per week een film. Ik vroeg of wij even binnen mochten kijken en natuurlijk kregen we een hele prive-rondleiding van Barry. Hij vertelde ons dat hij op 18 juli 1953 als 14 jarige jongen daar begonnen was ! Boven in de montagekamer stonden de twee filmprojector's, een uit 1933 en de andere uit 1941, we mochten de projector's ook van binnen bekijken. Er hingen zelfs nog posters van diverse films uit de 50 en 60er jaren !! We dankten ook Barry hartelijk voor het verhaal en de rondleiding. Tot slot zijn we doorgereden naar Ashburton en hebben we op de campside nog even een heerlijke duik in het zwembad genomen. We hadden vandaag toch wel hele bijzondere dingen beleefd die zelfs niet in de reisboeken zijn opgenomen.

ASHBURTON NAAR CHRISTCHURCH 11 DECEMBER

We gingen in de ochtend op pad richting Christchurch, maar we hadden besloten om vandaag eerst nog een tour te maken over Banks Peninsula. Dit is het schiereiland net onder Christchurch. We hebben een allereerst een binnendoorweg genomen en moesten onderweg stoppen omdat een boer zijn schapen aan het verplaatsen was. Leuk om te zien en buiten de gebruikeijke bordercollies was er nu een boerenknecht op een off-the-roadmotor achter de schapen aan het rijden om de kudde bijeen te houden ! Daarna zijn we onze weg gaan vervolgen over de toeristische route naar Akaroa het uiterste plaatsje aan de zuidkust van Banks Peninsula. Vanaf de toppen van de bergen heb je een schitterend uitzicht op de baai waar Wainui, Duvauchelle en Akaroa aanliggen. Veel inwoners van Christchurch bezitten een vakantiehuisje in deze prachtige baai. We zijn over de toeristisce route aan de noordkant van het schiereiland teruggereden en via het havenstadje Lyttelton de stad Christchurch ingereden rond 18.00 uur. We hadden een campside op het oog die gunstig lag voor zowel het vliegveld als de binnenstad. Ze hadden nog plaats op Amber Park dus hebben we gelijk voor 2 dagen geboekt dan konden we de volgende dag onbekommerd genieten van Christchurch.

DE STAD CHRISTCHURCH 12 DECEMBER

We gingen vandaag een rondwandeling maken door Christchurch. We zijn te voet op pad gegaan en kwamen allereerst door het Hagley Park. Daarna via Oxford Street en Cambridge Terrace langs het water afgelopen om naar Cathedral Square te gaan. Maar bij de Bridge of Remenbrance (uit 1924) liepen we tegen alleen maar hekken aan, de zogenaamde "Red Zone". Het was ons al wandelend door de stad opgevallen dat hier en daar de sporen van de aardbeving van circa 2 jaar geleden nog te zien waren. Maar juist het absolute centrum met alle oude gebouwen en bezienswaardigheden ligt nog steeds volledig in puin ! Door deze hekken te plaatsen is vanaf Februari 2012 dit gedeelte van het centrum volledig voor publiek afgesloten. De kranen en graafmachines waren druk aan het werk, evenals de diverse bouwvakkers die de boel weer aan het opbouwen waren danwel volledig af te breken waar niets meer van te maken is ! Veel winkels, restaurants e.d. waren danook volledig leeg en gesloten. Ze hebben dit gedeeltelijk op weten te lossen door tijdelijke winkels de maken in scheepscontainers die in allerlei kleuren gespoten zijn en als een soort blokkendoos neergezet. Dit gedeelte is het "Restarting Center" genoemd. Het was heel indrukwekkend allemaal om te zien. Daarna hebben we nog een bezoek gebracht aan het Canterburry Museum, ontworpen door Benjamin W. Mountfort de bekendste Nieuw-Zeelandse architect van de 19e eeuw. Het museum geeft met name een uitstekende indruk van de koloniale geschiedenis van Canterbury. Tot slot hebben we nog een beetje gewinkeld en lekker gegeten.

DE LAATSTE DAG IN NIEUW ZEELAND13 DECEMBER

We hebben nog een half dagje in Christchurch te gaan. We moeten de koffers gaan pakken en gaan dan aan onze thuisreis beginnen. Het verslag van de thuisreis volgt nog......!

• 12 December 2012 - 09:01

Monique En Jan:

Super verslagen, geweldig mooie vakantie.

jan en monique

• 12 December 2012 - 11:30

Yvonne:

Hi lieverds,
    Jullie zitten nu inmiddels in het vliegtuig, maar wat een geweldige reis hebben jullie achter de rug !!! En wat een mooie verslagen Marjo !!!!!
    Ben dan ook heel benieuwd naar de vele mooie foto's.
    Goede reis en welkom in het koude kikkerlandje, brbr.

Groetjes van ons 4-tjes xxx

• 12 December 2012 - 15:18

Henk En Lenie:

hennie en marjo een fijne vlucht naar huis
    knuffel henk en lenie ik zal mijn huiswerk missen

• 12 December 2012 - 21:22

Hennie En Leny:

he lieverds
    wat een gewldige reis!!
    en wat een mooi verslag van alles.
    nu de fotos nog.
    hele goeie vlucht terug met oude muziek op mp3!!
    en tot zondag.
    knuf wij.:):):)

• 13 December 2012 - 10:03

Jill Van Den Wildenberg:

Hoi Henny en Marjo!

Vanmorgen aan het ontbijt vertelde mama dat jullie ook een waarbenjij.nu hebben gemaakt. Zo zonde dat ik het nu pas zie, maar wat hebben jullie een prachtige reis gemaakt!!
    Alles wat jullie hebben beschreven herken ik, met tranen in mijn ogen en een hele grote glimlach op mijn mond zit ik jullie verslagen te lezen! Het heimwee gevoel naar de wereldreis is weer terug :)!

Zie dat jullie veel met de tips hebben gedaan en de mooiste plekjes hebben bezocht!
    Een prachtig land hé?!!
    Hoop snel de foto's te kunnen zien!

Een hele goede terugreis gewenst en tot snel!
    Groetjes x Jill