DE TWEEDE WEEK 23 - 29 NOVEMBER - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van marjo dungen - WaarBenJij.nu DE TWEEDE WEEK 23 - 29 NOVEMBER - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van marjo dungen - WaarBenJij.nu

DE TWEEDE WEEK 23 - 29 NOVEMBER

Door: Henny en Marjo

Blijf op de hoogte en volg marjo

30 November 2012 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

ROTORUA NAAR TONGARIRO NATIONAL PARK 23 NOVEMBER

We zijn op tijd vertrokken richting Wai-O-Tapu Thermal Wonderland. Hier bevindt zich de Lady Knox Geyser, die elke dag om 10.15 uur uitbarst, met behulp van een personeelslid die wat waspoeder in het gat gooit. Hierdoor ontstaat in de Geyser extra spanning die nodig is om het oververhitte water omhoog te blazen. Een wonderbaarlijke belevenis! Daarna hebben we een rondwandeling gemaakt va 1,5 uur door het park wat een beschermd reservaat is en tevens het grootste thermisch actieve gebied in de "Taupo Volcanic Zone". Het gebied (18 vierkante km) waarvan een gedeelte open is voor toerisme ligt vol met ingezakte kraters, koude en kokende poelen van modder, water en stoomwolken. De thermische activiteit vormt een bijzondere attractie zeker gezien de prachtige kleurenvariatie in het gesteente dat wijst op de aanwezigheid van een groot aantal mineralen zoals zwavel (geel/roze), ijzeroxide, antimonium (oranje), koolstof (zwart), silicum (wit), mangaan (paars), arsenicum (groen). We hebben dit allemaal vastgelegd op foto's om thuis nog eens na te kunnen genieten van dit schitterende geheel. Daarna hebben we onze weg vervolgd via Huka Falls, waar het water van de Waikato Rivier vanuit een smalle kloof 11 meter omlaag stort, naar Lake Taupo. In de namiddag zijn we nog doorgereden door schitterende natuur tot Whakapapa Village, nabij Mount Ruapehu dit is het belangrijkste skigebied (in de winter) van het noordereiland en ligt midden in Tongariro National Park.

WHAKAPAPA VILLAGE NAAR WAIPAWA 24 NOVEMBER

In de ochtend hebben we allereerst Mount Ngauruhoe 2290 meter (de Doemberg) en Mount Ruapehu (2796 meter) gefotografeerd. Dit zijn twee van de drie actieve vulkanen in dit reservaat. Daarna zijn we de skipistes in het National Park gaan bezihtigen. In dit gebied zijn ook de opnames gemaakt voor de films van de Lord of de Rings. Tot slot hebben we als laatste vulkaan bezocht Mount Tongariro (1968 meter) bezocht. Deze had net enkele dagen geleden een eruptie gehad en dit was nog goed te zien aan de dampende en rokende lava waar we natuurlijk diverse foto's van hebben gemaakt. De vorige eruptie dateerde uit 1996, dus dit was toch wel redelijk uniek dat we dit konden zien. Daarna zijn we onze weg gaan vervolgen naar Hawke's Bay. We hebben de stad Napier bezocht, waar het even leek of we terug gingen in de tijd. Heel veel is daar nog gebaseerd op de charleston tijd zij noemen het de Art Deco. De stad heeft een Art Deo trust en zelf een Art Deco shop. Daarna zijn we de stad Hastings gaan bezoeken en aan het einde van de middag zijn we doorgereden naar Waipawa. Op de campside aldaar hebben we in het kantoor een boeking gemaakt voor de Ferry van Wellington naar Picton, het zuidereiland voor maandagochtend 8.00 uur. Dan hebben we nog alle tijd om morgen (zondag) alle bezienwaardigheden in Wellington, de onofficiele culturele hoofdstad van Nieuw Zeeland, te kunnen bezoeken.

WAIPAPA NAAR WELLINGTON 25 NOVEMBER

Na een mooie tocht door de zuidkant van het noordereiland kwamen we rond de middag in Wellingrton aan. We hebben eerst de camper op de Gateway Campside neergezet, zodat we de volgende ochtend maar 10 minten hoefde te rijden naar de ferry. Daarna zijn we de stad gaan bezichtigen. In verband met de premiere van de nieuwe Hobbit film deze week was er een Hobbit Festival. De halve wereld was daar aanwezig. Er was een tentoonstelling van de kleding, de wapens en natuurlijk kon je er van allerlei souvenirs kopen m.b.t de film. Ook was er een acteur aanwezig en een visagist van de Hobbit crew. Terwijl de toeristen de acteur vragen mochten stellen was de visgit bezig hem te schminken voor een filmact. Heel bewonderingswaardig om dit van dichtbij mee te maken. We hebben mooie en leuke foto,s kunnen maken van het geheel. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan het bekende Te Papa Museum. Dit Museum kun je gratis bezoeken, ze vragen alleen een vrije donatie bij de uitgang, is heel apart van opzet. Het geeft heel veel indrukken van het leven in en rondom Nieuw Zeeland vanuit de historie en heden ten dagen. Ook de Flora en Fauna komt uitgebreid aan bod en natuurlijk de hele Maori cultuur. Het leven in en rondom de Oceaan is eveneens aanwezig in de vorm van geraamtes en 3D films. Aan het einde van de middag hebben we nog een rondwandeling door de haven en de binnenstad gemaakt om bij Pizzaria Napoli af te sluiten met heerlijk Italiaans eten. De eigenaar was een Napolitaan, Stefano, die zelfs Nederlands sprak. Hij had namelijk 2,5 jaar in Utrecht gewoond en was 10 jaar geleden verhuisd naar Wellington om alhier de Pizzeria op te zetten. Het leven in Nieuw Zeeland beviel hem prima. We hebben de dag afgesloten met een heerlijk glaasje rode wijn en redelijk op tijd gaan slapen want we moesten de volgende ochtend vroeg uit de veren.

WELLINGTON (NOORDEREILAND) NAAR MANAHAU (ZUIDEREILAND) 26 NOVEMBER

Om 6.30 uur op want we moesten on 7 uur in de haven zijn bij de Ferry. Om 8.00 uur vertrok de ferry voor een overtocht van circa 3,5 uur naar het Zuidereiland. We hadden prachtig open zonnig weer dus het uitzicht was prima. We hebben op het buitendek lekker in het zonnetje kunnen genieten van de laatste aanbilk op het noordereiland en natuurlijk van de eerste aanblik op het zuidereiland. Voor de ferry de haven van Picton binnenvaart vaar je eerst langs allerlei kleine eilandjes af de " Marlborough Sounds" een schitterend gezicht. We hebben in Picton, een heel leuk kustplaatsje, heerlijk gelunched buiten op het terras. Daarna zijn we aan onze tocht door de bergen begonnen richting Abel Tasman National Park. We kwamen langs heel veel wijngaarden voor we door de bergen gingen kronkelen. Half weg de middag kwamen we in Nelson aan, waar we even boodschappen hebben gedaan om aan het einde van middag door te rijden naar Manahau. Het laatste plaatsje voor de ingang van het National Park. We wilden graag een wandeltocht maken de volgende dag dus snel het booking office bezocht om informatie in te winnen. Daar hebben we uiteindelijk gekozen voor "a great day in the park" tour.

ABEL TASMAN NATIONAL PARK 27 NOVEMBER

We moesten ons om circa 9.00 uur melden bij het officeburo om met de Marahau Water Taxi weggebracht te worden naar Torrent Bay. Tot onze verbazing werden we aldaar met circa 15 personen in een boot (taxi) geladen op een boottrailor, daarvoor stond een tractor ! De tractor werd door de schipper bestuurd richting het water en daar werd de watertaxi te water gelaten (lachen)!! We zijn eerst naar de " Split Apple Rock" gevaren, een grote rots die als het ware door het midden gesneden is (net een gespleten appel dus). Ook deze rock is gebruikt volgens de schipper in de Hobbit films.
Daarna zijn we langs de kust gevaren tot we door de watertaxi om circa 10.00 uur afgezet werden bij Torrent Bay. We zouden om 15.30 uur weer worden opgehaald op Onetahuti Beach circa 15 km verderop. We hebben een fantastische tocht gemaakt door het Abel Tasman National park. Bergen opgeklommen en weer afgedaald, langs adembenemende baaien gelopen, over hangbruggen gelopen, watervallen bekeken. De uitzichten waren soms net een anzichtkaart zo mooi. Om 14.30 kwamen we aan op Onetahuti Beach waar we op het mooie strand nog even lekker uit konden uitrusten. De watertaxi kwam ons op 15.30 weer ophalen en toen zijn we eerst langs Tonga Islands gevaren om naar de Zeerobben te kijken. Het zijn voornamelijk vrouwtjes, zij komen gezwommen vanaf Cap Foulwind bij Westport, om hier rustig te kunnen jongen alvorens terug te zwemmen naar hun kolonie (zie morgen de 28e november). Om 16.15 uur kwamen we aan bij Marahua Beach waar hetzelde tafereel zich herhaalde, de watertaxi ging op de trailor en met de tractor werden we weer teruggereden naar ons vertrekpunt ! Tot slot hebben we nog circa 100 km gereden met de camper door prachtige natuur om vervolgens bij Murchison een campside op te zoeken. Het was een geweldige belevenis !

MURCHISON NAAR GREYMOUTH 28 NOVEMBER

In de ochtend zijn we eerst richting Westport gereden aan de kust. Op Cape Foulwind zit de meest noordelijke robbenkolonie van Nieuw Zeeland. Er zitten ongeveer 250 robben. Begin december komen de wijfjes aan land om hun jongen ter wereld te brengen. Het weer was schitterend en we hebben dus mooie foto's kunnen schieten. Daarna zijn we via Highway 6 langs de west kust doorgereden naar de schitterende "Pancake Rocks" . Het zou een geslaagd werkstuk van een kunstenaar kunnen zijn maar de zee is in werkelijkheid de schepper. De rotsen lijken net als pannenkoeken op elkaar gestapeld te zijn. Het is gevormd door de eeuwen heen door de woelige Tasmaanse Zee die met zijn golven op de rotsen slaat. De rotsen bestonden uit zachte lagen afgewisseld met harde lagen. De meer resistente harde lagen hebben als pannenkoeken de voortdurende aanval van het water overleefd. Als uit kanonslopen schiet het water tevoorschijn uit holten tussen de rotsen, de zogenaamde "blowholes". Een prachtig schouwspel om te zien. In de namiddag zijn we doorgereden naar Greymouth, campside opgezocht, boodschappen gedaan en daarna ons zelf nog even verwend in een heerlijk bubbelende Spa pool op de campside !

GREYMOUTH NAAR FRANZ JOSEF GLACIER 29 NOVEMBER

Het was wederom zonnig toen we opstonden en ons einddoel van vandaag was een bezoek aan de gletsjer van Frans Josef. We zijn eerst in Hokitika gestopt, een leuk stadje wat vooral bekend staat om zijn goud maar ook om de jade. De goudbrokjes worden "Gold Nugguts" genaamd en de plaatselijke juwelier " The Gold Room" bied niet alleen sieraden maar ook nagenoeg onbewerkte Nuggets aan van diverse afmetingen en prijzen. Soms zijn ze tot sieraden verwerkt als hangers e.d. De Greenstone Factories laten het verwerken van het groene goud "de Nephrite Jade" zien die rondom deze streek uit de bergen worden gezaagd. De Nephrite Jade wordt naast New Zeeland ook in Australie, Canada, Rusland en Wyoming gevonden, en bevat calcium and magnesium. De Jadeite Jade wordt gevonden in China en bevat sodium en aluminium. Het enige verschil is met name de kleur. Nephrite is rijker van kleur. Uit de grote brokken steen worden eerst platen gezaagd waar vervolgens sieraden, beeldjes en briefopeners e.d. van worden geslepen. Zelfs de afvalbrokjes worden nog verkocht als "greenstones". Je mag zelfs in werkplaats waar de slijpers en polijsters bezig zijn rond kijken en fotograferen. Interessant om het proces van dichtbij mee te maken. Ook is in Hokitika een "Glass Studio" waar glasblazers aan het werk zijn die je laten zien van dichtbij hoe dit in zijn werk gaat. Tot slot hebben we aldaar een winkel bezocht waar naaisters aan het werk waren om de diverse dierenhuiden te verwerken tot plaids, mutsen, sjaals, handschoenen e.d. Daarna hebben we onze weg vervolgt tot Franz Josef. Bij aankomst ging het helaas zachtjes regenen, dus zijn we allereerst te voet naar de gletsjer gelopen om deze te bewonderen en te fotograferen. Maar om circa 16.30 uur begon het steeds harder te regenen en werd het zicht in de bergen ook steeds slechter dus zijn we maar een campside op gaan zoeken. We hadden in de boeken " "The Rain Forest Retreat Campside" gezien en ondanks het pas de tweede keer was dat we regen hadden deze vakantie leek deze naam ons wel toepasselijk. En deze had een sauna en spa pool welke je prive kon reserveren. Bij het inchecken hebben we maar meteen ook deze voor onszelf gereserveerd, want we hadden tenslotte vakantie dus daar hoort met name verwennen bij !

• 30 November 2012 - 11:47

Henk Dini:

hallo wereldreizigers.het is ongelooflijk wat jullie allemaal zien en meemaken.marjo als het bij de abn niet meer gaat ,kun je altijd nog verslaggever worden. wij kijken uit naar het volgende verslag.hier is alles goed.een goed vervolg van jullie reis,veel plezier ,groeten en een kusje van henk en dini.

• 30 November 2012 - 16:09

Mart En Carla:

Tjonge jonge wat een ontzettende mooi reis zijn jullie aan het maken.
    Al die indrukken, het is maar goed dat jullie foto's maken, want je kunt het niet allemaal onthouden.

Nou nog heel veel reis plezier.

Groetjes Mart en Carla

• 30 November 2012 - 17:53

Anja Thomassen:

Hallo Henny en Marjo, ben nu pas in de gelegenheid geweest om jullie uitgebreide reisverslagen te lezen.
    Wat zien jullie veel moois, dat moet een geweldige indruk geven. Het begint wel een beetje te kriebelen als ik dat zo lees (heb in de planning om in 2015 naar Australië te gaan, maar dit is ook niet mis!).
    Ik ben heel benieuwd naar de foto's dat zullen er ondertussen al heel wat zijn. Geniet nog van het mooie landschap, stadjes en zijn bewoners. Nog veel plezier.
    Groet, Anja

• 30 November 2012 - 21:02

Hennie En Leny:

had bij het eerste reisverslag al iets geschreven maar blijkbaar is er iets niet goed gegaan!!
    maar wat een fantastiche reis zijn jullie aan het maken!!
    en zo als jij je verslag schrijft marjo is het net of wij erbij zijn!!!
    geniet nog met volle teugen en we kijken uit naar de fotos.
    en de tuin ligt er weer heel strak bij!!
    knuf wij.

• 02 December 2012 - 13:26

Henk Lenie:

hallo hennie en marjo ik lees met verbazing jullie verslag wij hebben geen idee hoe mooi hetdaar is jou reisverslag is super groetjes henk en lenie knuffel

• 03 December 2012 - 10:37

Yvonne En Ad:

Hey wereldreizigers,
    Ik zit hier in een wit besneeuwd Nederweert met ' n kop koffie heerlijk te genieten van jullie mooie belevenissen.Wat een geweldig land moet het toch zijn hoor !!!!
    Genieten jullie maar lekker in NZ en hoop later alle mooie foto's te zien.
    Kijk al uit naar jullie nieuwe verslag.

Nog veel kilometer plezier, liefs van ons. 4- tjes.

• 04 December 2012 - 10:00

Bea & Bill:

Hoi Globetrotters,
    Jeetje, wat een mooie verhalen!!!
    Verkopen ze die "nuggets" daar ook bij de Mac? Dan wil ik er graag 6 voor 1 euro :-)

Veel plezier nog xxxx

• 05 December 2012 - 09:35

Lieke:

Hé Joke en Hennie,
    kzeehettoch : ongeveer het mooiste land ter wereld en zó bijzonder. Dingen die je nergens anders ziet en eerlijk is eerlijk : In de ban van de Ring is niet voor niets in Nieuw Zeeland gefilmd. Jullie verslag is een feest van herkenning, onze pa is meermalen geweest en was helemaal lyrisch van Nieuw Zeeland mét de bijbehorende verhalen. Hij kwam altijd 5 kilo aan van de boter, het gebak en het vlees.
    Jullie doen het wel op een geweldige manier. Je bepaalt zelf je tempo, bepaalt uiteraard zelf wat je wilt zien en je "doet" niet alleen de natuur, maar ook stadse dingen. Een ideale combinatie, als je dan ook van het zonnetje kunt genieten en 's avonds het bubbelbad in !
    Nog veel plezier. Ik blijf jullie volgen.
    Groeten, Lieke

• 06 December 2012 - 23:14

Ideke:

Hallo Marjo en Henny
    Wat zijn jullie in een prachtig land. Zijn erg benieuwd naar de mooie foto's.
    Wij kunnen in ons koude kikkerlandje ook weer mooie plaatjes schieten want vandaag is de eerste sneeuw gevallen en er wordt vannacht en morgen vrijdag 7 dec.nog veel sneeuw verwacht. Als men de weg op moet is dit niet zo leuk ,maar we overleven het wel.
    Nog veel plezier in het zomerse Nieuw-Zeeland.

Hartelijke groeten uit een winters WINTELRE
    Harrie en Ideke