De eerste week 15 - 22 november - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van marjo dungen - WaarBenJij.nu De eerste week 15 - 22 november - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van marjo dungen - WaarBenJij.nu

De eerste week 15 - 22 november

Door: Henny en Marjo

Blijf op de hoogte en volg marjo

25 November 2012 | Nieuw Zeeland, Rotorua

DE REIS NAAR NIEUW ZEELAND 15 EN 16 NOVEMBER

We zijn donderdagochtend naar Schiphol gegaan. Het vliegtuig naar Singapore vertrok vanwege de mist met een 1 uur vertraging. Dus om 11.30 uur gingen we de lucht in. Veel gelezen, film gekeken, spelletjes gedaan, lekker gegeten om vervolgens na circa 13 uur vliegen te landen in Singapore. Daar hebben we alleen maar gelopen en veel winkels gekeken en na 3 uur zijn we onze vucht gaan vervolgen naar Auckland. Deze vlucht duurde 10 uur en hebben we bijna alleen maar geslapen dus dat was voor ons gevoel zo voorbij (gelukkig). Na aankomst, het was daar plaatselijke tijd 23.00 uur, werden we door de shuttle van Hotel Bella Vista opgehaald. We hebben aldaar geslapen en gerust zodat we de volgende dag fris en monter konden beginnen aan ons avontuur door Nieuw Zeeland.

AUCKLAND NAAR PIAHIA 17 NOVEMBER

Een chauffeur van KEA CAMPER kwam ons om 9.00 uur ophalen bij het Hotel. Na een volledige uitleg en de laatste papieren te hebben ingevuld gingen we op weg naar het noorden naar de Bay of Islands.
Ze wilden ons de eerste dag in Nieuw Zeeland laten aklimatiseren en trakteerden ons op Nederlands weer. Had het in de ochtend nog zachtjes geregend in de middag kwam het met bakken uit de lucht gevallen :-( De ruitenwissers konden het amper bijhouden maar we kwamen in de middag in Paihia aan, een mooi plaatsje aan de kust bij de Bay of Islands. Gelukkig werd het wat minder met de regen zodat we met waterdichte jassen toch te voet vanaf de campsite naar het centrum zijn gaan wandelen om in een restaurant heerlijk vis te gaan eten. Daarna onze 1e nacht in de camper, voor ons een ervaring en met het getik van de regen zijn we in slaap gevallen.

PAIHIA VIA WAIPOUA FOREST NAAR BAYLYS BEACH 18 NOVEMBER

We werden om 07.00 uur 's ochtend wakker van de zon die door de ramen naar binnenscheen (jippie) !
Na een heerlijk ontbijt buiten in het zonnetje, zijn we met de boot naar Russel gegaan een mooi plaatsje aan de andere kant van het water in de Bay of Islands. Er liggen allemaal kleine eilandjes in de zee, sommige zijn zo klein dat het net is of er een berg vanuit de zee herrijst, een prachtig gezicht.
In de middag zijn we vertrokken via een mooie weg naar het Waipoua Forest. In Kawakawa kwamen we langs het beroemde " Hundertwasser`s Toilets", werkelijk een kunststuk waar in de muren o.a. veel waterflessen zijn verwerkt. Na enkele foto`s en natuurlijk gebruik te hebben gemaakt van de heren- en de damestoilet zijn we onze weg gaan vervolgen. We kwamen door hele mooie natuur en schitterende uitzichten met name bij de Tasmaanse Zee. Daarna reden we door het Waipoua Kauri Forest waar de grootste kauri's (bomen) van Nieuw Zeeland staan. We zijn te voet naar de Tane Mahuta gelopen, de "god van het woud" zoals de Maori's hem vol respect noemen. De stam, overwegend glad en zonder knoesten, heeft een omtrek van bijna 14 meter. Deze boom is circa 1200 jaar oud. Daarna zijn we naar de Te Matua Ngahere, de "vader van het woud" gelopen. Deze boom is slechts 30 meter hoog maar heeft wel een omtrek van 16,5 meter en is 2000 jaar oud ! Daar vlakbij staan de Kauri Sisters een zeldzaamheid, vier bomen als een vierling tegen elkaar aan. Ook staan er heel veel varens zo groot dat het haast bomen lijken. Het was prachtig om te zien allemaal. Daarna zijn we naar Baylys Beach gaan om te overnachten, een campsite direkt aan het strand. 's Avonds hebben we nog een heerlijke strandwandeling gemaakt om vervolgens ons mandje in te duiken.

BAYLYS BEACH NAAR AUCKLAND 19 NOVEMBER

Na het ontbijt zijn we vertrokken om via Dargaville naar Auckland te rijden. Onderweg zijn we gestopt om diesel te tanken, maar na circa 45 liter werd ons duidelijk dat we benzine aan het tanken waren en geen diesel (shit happens). Verdomme, wij aan het regelen of we de tank leeg konden laten zuigen, kwam opeens een jonge man naar ons toe dat hij en zijn vader ons wel konden helpen. Zij woonden verder op in de straat en zo te zien waren zij de Stiefbeen en zoon van het dorp. Enfin zij hebben ons geweldig geholpen door de verkeerd getankte benzine uit de tank van de camper te verwijderen. Wij hebben ze uitvoerig bedankt en natuurlijk beloond, maar dannog ...waar vind je zulke hulpvaardige en aardige mensen nog op deze wereld heden ten daage. Na de tank van de camper volgetankt te hebben met diesel konden wij onze weg vervolgen naar Auckland. Daar hebben wij een rondwandeling gemaakt langs de bezienswaarigheden in het centrum en de haven. Daar lagen enkele duizelingwekkend mooie jachten en zeilboten. De jachthavens van Cannes en St. Tropez zouden er jaloers van kunnen worden en ook daar stonden dus de Austin Martins e.d. op het parkeerterrein. Absoluut geen armoede aldaar. Om circa 18.00 uur zijn we in Aucland weggereden en circa 35 km verderop een campsite opgezocht om te overnachten.

RAMARAMA NAAR HAHEI 20 NOVEMBER

We zijn 's ochtend op tijd vertrokken via Thames naar Coromandel het schiereiland aan de oostkust dat lijkt op eenuitgestoken duim. Coromandel is ook een geliefde vakantiebestemming voor alle Kiwi,s die in eigen land willen blijven. Niet ten onrechte heeft Coromandel de reputatie alle natuurschoon van Nieuw Zeeland op een klein gebied bij elkaar te hebben, behalve dan de gletsjers en bergen met sneeuw zoals het zuidereiland, want daarvoor is het in dit subtropische klimaat te warm. We reden door prachtige natuur en vanaf Thames langs een fantastische kronkelende kustweg met mooie uitzichten. De foto zullen het bewijzen. Rond de middag kwamen we aan in de stad Coromandel een toeristische kustplaats waar we hebben gelunched om vervolgens een bezoek te brengen aan de Driving Creek Railway en Potteries, een oud traditioneel spoorlijntje en pottenbakkerij. Via Colville en een bezoek aan de Coromandel Battery Stamper hebben we onze weg vervolgd door de bergen richting Whitiangi. Tot slot zijn we die dag naar Hahei gereden waar we een campsite hebben opgezocht. We hebben te voet nog een bezoek gebracht aan de Cathedral Cove een indrukwekkende doorgang in de rotsen. Als door een vroeg gotisch kerkportaal kan men door een 20 meter brede en 10 meter hoge opening in de rotsen gaan (vandaar de naam) op te eidigen op een prachtig strand. Een mooie afsluiting van een prachtige dag.

HAHEI NAAR ROTORUA 21 NOVEMBER

Vroeg uit de veren met als eerste doel Hot Water Beach. Bij eb borrelen in het warme zand hete bronnen. Je kunt op het strand in het zand graven en zo leg je een eigen basin aan in het zand. Je moet wel oppassen want het bronwater kan wel 68 graden zijn, dus je moet het proberen te mengen met het koele zeewater anders verbrand je de billen. Toen wij er 's ochtend waren kwam dit niet helemaal tot zijn recht want het was net vloed aan het worden en dan worden de bronnen onder gegraven door het koude zeewater. We zijn dus onze weg gaan vervolgen via Tauranga (veilige haven), de drukste exporthaven van het land, naar Mount Maunganui een kustplaatsje rond een 231 meterhoge slapende vulkaan. Daarna hebben in Te Puke "Kiwi 360" de grootste kiwi plantege van Nieuw Zeeland bezocht. We hebben daarna onze weg vervolgd via de Okere falls (waterval) en de Hell's Gate. Dit is een van de actiefste geothermische gebieden van Rotorua. Hell's Gate is een terrein van 4 ha met vulkanische verschijnselen, zwavelhoudend water, modderbaden en zelfs een warme waterval. Toen werd het om 19.30 uur tijd om een campsite op te zoeken in e plaats Rotorua. We hebben een plek kunnen bemachtigen direct aan het meer: Lake Rotorua een prima campside inclusief "hotpools" met spawater. Na het avondeten hebben we ons dus nog even verwend met een Spa pool van 42 graden om de dag vervolgens te eindigen met een lekker glaasje rode wijn.

ROTORUA 22 NOVEMBER

We hebben besloten om een dagje in Rotorua te blijven op dezelfde campsite. 's Ochtend tijdens het ontbijt even een wasmachine was gedraaid in de laundry. Het was prachtig weer dus besloten we om een rondwandeling door de stad te maken en alle bezienswaardigheden te bezichtigen. We kwamen eerst door het stadspark en ook daar waren wederom diverse pools met kokende modder en zwavelwater aanwezig. Na de lunch zijn we door de Government Gardens gaan wandelen. In het in 1908 gebouwde Bath House is nu het Rotorua Museum gevestigd. Ook het Polynesian Spa, 27 baden met water van uiteenlopende minerale samenstellingen en temperatuur, liggen in deze Gardens alsmede de bowlingclub met de mooi aangelegde banen. Er waren diverse teams aan het bowlen almede werd er een veld verderop het befaamde cricketspel beoefend. We zijn op de terugweg nog door een Maori dorp gelopen waar buiten een shop nagenoeg niets te doen was. Wij hadden al een Maori tour geboekt voor de avond. Om 18.00 uur werden wij opgehaald met een taxibusje voor onze culturele avond inclusief Hangi meal om vervolgens af te sluiten met een Kiwi toer. We hebben in Mitai Maori Village een geweldige avond beleefd met traditionele Maori zang en dans en daarna genoten van een heerlijk Hangi Meal met lamsvlees, kip, aardappels, zoete aardappels, diverse salades en sauzen en heerlijke nagerechten. Het vlees en de aardappels worden op een traditionele Maori wijze gedurende 4 a 5 uur gestoomd in een aardoven onder speciale doeken. Het was heerlijk! Tot slot hebben we in het donker een Kiwi wandeling gemaakt in een speciaal verlicht park. We hebben daar de gloeiwormen gezien en de befaamde Nieuw Zeelandse Kiwi Birds. Het zijn nachtdieren, ze zijn heel apart hebben vleugels zo groot als een pink en kunnen daarom niet vliegen en pikken met hun lange snavels voortdurend in de grond op zoek naar wormen. Deze avond was natuurlijk een echte toeristische attractie maar heel bijzonder om mee te maken.

• 25 November 2012 - 11:07

Lilian En Dick:

Leuk om te lezen waar jullie nu zijn.....we wanen ons weer helemaal in Roturoa. Nog veel plezier en we zijn benieuwd naar het vervolg.... Xx

• 25 November 2012 - 11:21

Mart En Carla:

Wij hadden al uitgekeken naar het eerste verslag en daar is het dan, nou het zal daar echt geweldig zijn zo als jullie beschrijven en wij kijken al weer uit naar het volgende.

Geniet nog maar volop en heel veel plezier.

Mart en Carla

• 25 November 2012 - 14:12

Lenie Becks :

eindelyk bericht wy hebben alles gelezen nog veel plezier groetjes henk en lenie

• 25 November 2012 - 22:54

Edmond:

Heel leuk moest even lachen wat er op 19 NOVEMBER gebeurde benzine of diesel (leedvermaak) Ha Ha Ha ben blij dat het verders goed gaat
    een heel verslag ik wou dat ik er bij kon zijn. (jaloers) ach wij hebben het hier ook leuk boe,whaaaaaaaaaaa

have fun boys and girls

groetjes Edmond

• 26 November 2012 - 07:41

Ideke:

Wat een avontuur.
    Geniet van deze mooie reis.
    In Wintelre is alles oké.

Groetjes Harrie en Ideke.

• 26 November 2012 - 12:43

Lia Adriaans:

Martien heeft er voor gezorgd dat vanaf vandaag ook De Bank geniet van jullie reisverslag. Beetje (erg veel) jaloers zijn we wel. Blijf maar verslag doen van jullie trip dan hebben wij ook een beetje vakantie

• 26 November 2012 - 12:58

Ernest:

Leuk dat jullie ons zo op de hoogte houden van deze mooie reis. Het reisverslag en de enthousiaste ervaringen die jullie hebben opgedaan zijn voor mij een inspriratiebron om ook eens die kant van de aarbol te bezoeken.
    Wacht met belangstelling op het volgensde reisverslag.
    In ieder geval veel plezier toegewenst en geniet van de vele indrukken. Een voorspoedig vervolg van jullie reis toegewenst,

Ernest

• 27 November 2012 - 00:08

Hennie Enleny:

he lieverds wat heerlijk dat jullie zo genieten.
    en wat is het er mooi want dat bescrijf je zo mooi dat je het gewoon voor je ziet.
    de reactie op jullie diesel vergissing werd door jullie hennie beantwoord met wat een stelletje
    SUFFE hoazen zeg!!haha
    geniet nog met voole teugen.
    zien fotos met enthousiame tegemoet.
    knuf van ons.:):)

• 28 November 2012 - 11:04

Ad En Yvonne:

Goed te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    We zijn wel een beetje jaloers, hier is het koud, grijs en regenachtig!
    Veel overeenkomsten met de verhalen van Jill en die is helemaal weg van NZ dus dat beloofd nog wat. Geniet deze geweldige ervaring, groetjes Ad en Yvonne

• 04 December 2012 - 16:32

Wil Wils:

ha henny en marjo

Wat een geweldige verhalen over new zeeland,nu twijfelen we toch voor volgend jaar de vakantie of het nu new zeeland wordt of kroatie.....of toch italie?
    Hoe smaakt de wijn in new zeeland ?
    groetjes Wil en Maret